Popis díla 1
Toto velkoformátové plátno pro sérii iniciovanou slavným ředitelem královédvorské zoo Josefem Vágnerem zobrazuje iguanodona, spodnokřídového evropského dinosaura, který spolu s mamutem patřil mezi ty pravěké tvory, jež byli pro malíře z uměleckého hlediska nejdůležitějšími. Do nich si projektoval mnohé své umělecké vize, spjaté s jeho solitérstvím a specifickým existencionalismem. Olej patří do linie obrazů stejného tvora, která byla započata perokresbou pro Augustův Zavátý život v roce 1941 a kulminovala v roce 1950 olejem, který lze považovat za nejdokonalejší dílo celých dějin paleoartu.
Autor textu : R. Walica
Popis díla 2
Popis díla Burianovy rekonstrukce rodu Iguanodon se objevily v řadě publikací (např. tři perokresby v knize J. Augusta: Zavátý život, 1941, kvaš v knize J. Augusta: Divy prasvěta, 1942).
V roce 1962 provedl Burian rekonstrukci stáda těchto býložravých ještěrů. Podle vlastních slov maloval tyto ještěry ze všech pravěkých tvorů nejraději. Je to zřejmé také z toho, že se jim věnoval i v rámci volné tvorby (olej na plátně na lepence, asi 1981).
Iguanodon bernissartensis byl ornitopodním spodně křídovým býložravým dinosaurem, jehož nejvýznamnější hromadný nález byl učiněn v roce 1878 v kamenouhelném dobu u Bernissartu v Belgii. Iguanodon bernissartensis patřil k největším druhům rodu Iguanodon se svojí výškou 5 metrů, délkou až 9 - 11 metrů a hmotností okolo 3 tun (některé odhady hovoří až o 8 tunách).
Když Burian v roce 1979 rekonstrukci iguanodona prováděl, bylo za dveřmi zjištění D. Normana (1985), že kvůli osifikovaným šlachám v ocase by si jej musel iguanodon v ohnuté pozici zlomit. Je pozoruhodné, že Burian na některých obrazech maluje ještěrův ocas v nesené pozici i tam, kde bylo anatomicky "logické" jeho opření o zem (např. olej Iguanodon bernissartensis, 1962 - můžete si jej prohlédnout v naší nabídce). Tady se opět Burian předběhl čas svým pověstným smyslem pro funkčnost stavby těl živých organismů. Pevné zápěstí, zbytnělé koncové články prstů a silné pažní kosti svědčí o pohybu po čtyřech. V době tvorby Burianovy rekonstrukce se ještě u iguanodonů předpokládal pohyb výhradně po zadních končetinách. Rovněž se předpokládá, že tlama ještěra byla zakončena rohovitým zobanem, kterým mohl snáze trhat větvičky a další potravu. Bodec na palci předních končetin sloužil zřejmě k obraně před predátory. Malíček iguanodona byl pohyblivý a zřejmě jím mohl manipulovat s předměty.
Autor textu : S. Mareš
Druhy Edic
Canvas Diminutive Edition – Limitovaná edice. Edice vychází z originálního formátu, ale oproti originálním rozměrům je vydáno v poměru 1:2 nebo 1: 3. Tištěno archivním pigmentovým tiskem. Holografická nálepka osvědčující jedinečnost a shodu s certifikátem na zadní straně.
V případech limitovaných edicí je číslo limitu určeno pro celý Svět
Sběratelské plátna ve formátu originálu vydané před zavedením Edic jsou zahrnuty do limitované edice Canvas Origin Edition
Materiál, tisk a balení
- Technologie tisku : Archivní pigmentový tisk
- Plátno Origin Edition : Hahnemuhle Goya Canvas/HP Artist Matt Canvas/Fomei Canvas Matt 340
- Plátno Diminutive Edition : HP Matt Artist Canvas
- Bez blind rámu/Dodáváno v ochranném tubusu (deskách), nerámováno
- Certifikát HARdNIX