Popis díla 1
Jeden z kompozičně nejpromyšlenějších Burianových obrazů. Inspirován podobnou scénou jury německého Solnhofenu rakouského paleobiologa Abela vytvořil svou druhou verzí motivu "setkání archeopteryxe s kompsognátem" jeden ze svých malířských skvostů. Vše výtvarně dokonale vystavěno, dva modré drahokamy v cykasové zeleni, zároveň z hlediska behaviorální paleoekologie na úrovni současných dokumentů Davida Attenborougha. S barevným vzorem malého teropoda si malíř obzvláště vyhrál.
Autor textu : R. Walica
Popis díla 2
Rekonstrukcím svrchně jurského praptáka či spíše opeřeného teropodního dinosaura druhu Archaeopteryx lithographica se Burian věnoval ve svém díle mnohokrát již od 40. let (J. Augusta: Z hlubin pravěku 1949, z toho 3x pérovka a jednou olej na kartonu, dále olej z roku 1948 v knize J. Augusta: Pravěké ptactvo, 1949).
Zájem u Buriana o tento druh trvá i nadále v 60. letech (např. 2x olej na kartonu z roku 1960 v knize J. Augusty Prehistoric Reptiles and birds, 1961, kvaš na kartonu z roku 1961 v knize J. Augusty Versteinerte Welt, 1962).
V 70. letech zobrazuje Burian tento druh znovu (např. velkoformátová rekonstrukce pro královédvorskou ZOO z roku 1979).
Druh Archaeopteryx litographica byl popsán německým paleontologem Ch. Meyerem v roce 1861 podle nálezu jediného pera v bavorských solnhofenských litografických vápencích - odtud název druhu. Archaeopteryx litographica žil v období svrchní jury před asi 151 - 148 milióny let a dosahoval délky asi 50 cm a rozpětí křídel asi 51 - 60 cm. Řadou tělesných znaků má blíže k teropodním dinosaurům, především dromeosaurům, než moderním ptákům (zobák s ostrými zuby, tři prsty s drápy, značně flexibilní druhý prst atd.).
Dlouho byl považován za přechodný článek mezi teropodními dinosaury a ptáky. Dnes je však řazen častěji k opeřeným teropodním dinosaurům. Podle moderních analýz bylo peří archeopteryxe na okrajích tmavé a na špičce černé. Malý teropodní dinosaurus rodu Compsognathus, vyobrazený v levé dolní části obrazu, dosahoval max. délky asi 1,4 metru a výšky asi 70 centimetrů, vyobrazený jedinec je asi o třetinu menší. Byl nalezen stejně jako vyobrazený archeopteryx v okolí Solnhofenu ve stejných svrchně jurských vrstvách. Setkání zástupců obou druhů je tak zcela reálné.
Autor textu : S. Mareš
Druhy Edic
Canvas Origin Editon – Limitovaná edice. Sběratelské plátno v originálním formátu , je tištěn archivním pigmentovým tiskem. Holografická nálepka osvědčující jedinečnost a shodu s certifikátem na zadní straně.
Canvas Diminutive Edition – Limitovaná edice. Edice vychází z originálního formátu, ale oproti originálním rozměrům je vydáno v poměru 1:2 nebo 1: 3. Tištěno archivním pigmentovým tiskem. Holografická nálepka osvědčující jedinečnost a shodu s certifikátem na zadní straně.
V případech limitovaných edicí je číslo limitu určeno pro celý Svět
Sběratelské plátna ve formátu originálu vydaná před zavedením Edic jsou zahrnuty do limitované edice Canvas Origin Edition
Materiál, tisk a balení
- Technologie tisku : Archivní pigmentový tisk
- Plátno Origin Edition : Hahnemuhle Goya Canvas/HP Artist Matt Canvas/Fomei Canvas Matt 340
- Plátno Diminutive Edition : HP Matt Artist Canvas
- Bez blind rámu/Dodáváno v ochranném tubusu (deskách), nerámováno
- Certifikát HARdNIX